Voor wie niet kiest, wordt gekozen.

Charlotte Stegeman
Directeur/Eigenaar - The Chain Company
2 jan 2025 , 16:09
2

Van braindrain naar braingain.

Deel dit artikel

Braindrain in Twente: Tijd voor een Nieuwe Aanpak van Arbeidsmarktmarketing

Op Tubantia.nl stond afgelopen week in een artikel dat er krapte op de Twentse arbeidsmarkt is, dat de hoogopgeleiden van Saxion en de UT na hun afstuderen naar elders in het land vertrekken om te gaan werken. De zogenaamde braindrain. En dat de studenten nauwelijks de bedrijven in de regio nauwelijks kennen. Nou, dat geloof ik direct. Als we ergens in deze regio in uitblinken is het in onzichtbaar zijn in het uiten van onze behoeften enerzijds en het aansluitend voeren van sollicitatieprocedures zo traag als dikke stront door een trechter anderzijds.

Werving en selectie bestaat niet meer
Want de andere kant van dit verhaal is dat het recruiten van nieuwe medewerkers inmiddels een vak apart is geworden en weinig tot niets heeft te maken met de ‘werving en selectie’ van nieuwe medewerkers tien jaar geleden. Het werven en selecteren van nieuwe mensen is namelijk nu marketing en selectie, respectievelijk 75% en 25% van het werk. Laat de werving maar weg. De werving is namelijk vervangen door marketing. En laat je de marketing (employer branding) weg, dan heb je als werkgever weinig te selecteren. Het is eigenlijk net zoiets als de op zaterdagavond ongeschoren en in je ouwe klof de stad ingaan op zoek naar verkering, maar niet even lekker douchen, wat leuks aan doen en een goed verhaal klaar hebben. En dan verbaasd zijn dat de vrouwen je negeren en bij een leuke vlotte vent gaan staan die ze bovendien een wijntje aanbiedt. En misschien wel nog een! Je moet als werkgever die leuke, vlotte vent met een goed verhaal zijn! Sollicitanten kiezen tegenwoordig op een andere manier.

Kun je geen genoeg krijgen van onze blogs? Ontdek hier nog veel meer interessante artikelen!

Deel dit artikel

Gerelateerde berichten

© The Chain Company 2025